1978 Protokol ile Değişik, 1973 Tarihli Denizlerin Gemiler
Tarafőndan
Kirletilmesinin
nlenmesine Ait Uluslararaső Szleşme (MARPOL 73/78)
Kabul: 2 Kasőm
1973 Yrrlk:
2 Ekim 1983
Petrol rnlerinin sanayide geniş lde kullanőlmaya başlamasőndan sonra, 1890-1900
yőllarő civarőnda, dnya denizlerinde ilk petrol tankerleri boy gstermeye başlamőştőr.
nceleri 300-500
ton gibi ok sőnőrlő kapasitelere sahip olan tankerlerin boyutlarő 1915Őlerde
15.000 tonlara, 1960Őlő yőllarda 200.000 tonlara őkmőştőr. 1920Őli yőllarda
denizlerde gemi kaynaklő kirlilik izleri grlmeye başlanmőş, artan kazalar ve
kaygőlarla 1954 yőlőnda petrol kirliliğinin azaltőlmaső hususlarőnő
dzenleyen OILPOL Szleşmesi yapőlmőştőr. Ancak kazalar ve kirlilik olaylarő artmaya devam
etmiş, sonu olarak da MARPOL Szleşmesi geliştirilmiştir.
1978 Protokol ile Değişik, 1973 Tarihli Denizlerin Gemiler Tarafőndan Kirletilmesinin
nlenmesine ait Uluslararaső Szleşme, (MARPOL 73/78) işletme veya kaza
sebepleri ile gemilerden kaynaklanan deniz kirliliğinin nlenmesi konularőnő
dzenleyen temel uluslararaső szleşmedir. MARPOL 73/78 szleşmesi sadece petrol
kirliliğini değil, aynő zamanda dkme ve paketli kimyasal/zehirli maddeler, kirli su,
(foseptik sularő) ve p ve hava kirliliği hususlarőnő da
dzenlemektedir.
MARPOL 73/78 Szleşmesi, 2 Kasőm 1973 tarihinde Uluslararaső Denizcilik
rgtnde (IMO) kabul edilmiştir. Szleşme, yeterli imzacő devlet sayősőna ulaşamadőğő iin yrrlğe girememiştir. 1976-1977 yőllarőnda
oluşan byk tanker kazalarő ve deniz kirlilikleri sonucunda 1978 Protokol
kabul edilmiş ve ana szleşmeyi iine almőştőr. Bileşik Szleşme 2 Ekim 1983
tarihinde yrrlğe girmiştir.
1978 Protokol hkmleri ile getirilen bir değişiklik ile MARPOL
73/78 Szleşmesinin I ve II Eklerine katőlőm zorunlu, III. IV. Ve V. Eklerine
katőlőm ise ihtiyari (isteğe bağlő) yapőlmőştőr. Bu dzenleme, MARPOL 73/78 Szleşmesinin yrrlğe girişini kolaylaştőrmőştőr.
1997 yőlőnda, gemilerden kaynaklanan hava kirliliği konularőnő dzenleyen
yeni bir protokol yapőlmőş, bu protokol Szleşmeye Ek VIŐyő eklemiştir. 1997 Protokol dnyada
19 Mayős 2005 tarihinde yrrlğe girmiştir.
Zőmni (tacit) kabul yntemi ile Szleşme hkmleri, birok kereler
değiştirilmiştir. Zőmni kabul yntemi ile değişiklikler, belli bir sayőda
taraf devlet itiraz etmediği takdirde belirlenmiş bir tarihte uluslararaső
alanda yrrlğe girebilmektedir. Yani zőmni kabul, değişikliğe itiraz edilmemesi
halinde yrrlğe girişi sağlayan kolaylaştőrőcő bir usuldr. Szleşmenin gnmzde
yrrlkte olan şekline Ňdeğiştirildiği şekli ile MARPOL 73/78 SzleşmesiÓ denmektedir.
MARPOL73/78 Szleşmesinin zorunlu eklerine 2013 yőlő itibarő ile dnya
denizcilik filosunun yaklaşők % 98Őini temsil eden 138 lke taraftőr.
Teknik hkmler
MARPOL 73/78 Szleşmesinin baş kősmőnda genel hkmler, sorumluklar, değişikliklerin yapőlmaső yntemleri
gibi hususlarő ieren bir szleşme kősmő bulunur. Szleşmenin bir paraső
olan Protokol 1, zararlő maddeleri ieren olaylarőn rapor edilmesi hususlarőnő,
Protokol II ise lkeler arasőndaki anlaşmazlőklarda başvurulacak hakemlik
messesesini dzenler. Szleşmenin teknik hkmlerini ieren 5 eki olup, bunlara 1997
Protokol ile 6. Ek eklenmiştir. Her bir Bayrak Devleti, kendi bayrağő altőndaki gemilerin
Szleşme hkmlerine uymasőnő sağlamakla sorumludur. Bu sorumluğun yerine getirildiğinin gstergesi
olarak gemilere şekli ve şartlarő Szleşmede belirtilen sertifikalar verilir.
Yani gemilerdeki sertifikalar, kurallara uyumun gstergesidir. Ayrőca Szleşme ierisindeki
ŇkontrolÓ hkmleri, gemilerin gittikleri limanlarda ŇLiman DevletiÓ otoritesi
tarafőndan denetlenmesine izin vermektedir. (Liman Devleti Kontrol) Bylece, eğer gemi veya
tehizatő Szleşme hkmlerine uyumlu değilse ve deniz
evresine bir risk oluşturuyorsa, liman devleti, eksiklerin ciddiyetine gre
geminin denize aőlmasőna engel olabilmekte ve dzeltici tedbirler
uygulayabilmektedir.
Ek I – Petrol Kirliliğinin
nlenmesi Kurallarő
2 Ekim 1983 tarihinde yrrlğe girmiştir. Hem kaza hem de işletme sebeplerinden
kaynaklanan petrol kirliliğinin nlenmesi iin kurallarő ierir. Gemilerin kurallara
uyumunun bir gstergesi olarak ŇUluslararaső Petrol Kirliliği
nleme BelgesiÓ
(IOPP) verilme şartlarőnő dzenler. Petrol tankerleri iin zel ve ağőrlaştőrőlmőş kurallar bulunur.
ift cidar zorunluluğu, ham petrol yőkama sistemi, ayrőlmőş balast tanklarő, atől
gaz sistemi bu gereklerden bazőlarődőr. Petrol kirliliğinin nlenmesi iin zel
deniz alanlarő tanőmlanőr.
zel deniz alanlarőnda denize petrol ieren atők su
veya sintine suyu basőlmaső ok sőkő kurallara bağlanmőştőr.
Ek II - Dkme Halde Taşőnan Zehirli Sővő Maddelerden Kaynaklanan
Kirliliğinin
nlenmesi Kurallarő
2 Ekim 1983 tarihinde yrrlğe girmiştir. Dkme halde taşőnan zehirli, kimyasal sővő
maddelerin kaza veya işletme nedenleri ile deniz ortamőna karőşmasőnőn nlenmesi
iin geliştirilmiş kurallarő ierir. Tehlikeli sővő maddeler oluşturduklarő tehlikenin
derecesine gre 4 kategoride dzenlenmiştir. Tehlikeli sővő dkme
kimyasallarla ilgili temel dzenleme, bu maddelerin her trl artőklarőnőn
limanlardaki atők alőm tesislerine verilmesidir. Baző istisnalar da verilebilir
ancak her halkarda en yakőn karadan 12 milŐden daha yakőn mesafede hi bir
atők denize basőlamaz. Szleşme ekinde yzlerce tehlikeli kimyasal madde değerlendirilmiş ve tehlikeleri
belirlenmiştir. Yeni sővő kimyasal maddeler yapőldőka bunlarla ilgili taşőma kurallarő da IMO tarafőndan
oluşturulmaktadőr.
Ek III - Denizde Paketli Halde Taşőnan Zararlő
Maddelerden Kaynaklanan Kirliliğin
nlenmesi Kurallarő
Paketlenmiş zararlő maddelerin (deniz evresine zararlő, deniz
kirleticisi olarak belirlenmiş maddeler) sőnőflandőrőlmaső, ambalajlanmaső, markalanmaső,
etiketlenmesi, yaftalanmaső, dokmantasyon ve istifleri iin genel prensipleri
ve hkmleri ierir. Bu kősőmda ŇUluslararaső Deniz Yolu ile taşőnan Tehlikeli
Maddeler KodŐuÓ (IMDG Kod) zorunlu hale getirilmiştir. 2 yőlda bir gncellenen
IMDG Kod, devamlő eklenen yeni zararlő maddeler ve değiştirilen taşőma kurallarő ile paketli
zararlő-tehlikeli maddelerin deniz yoluyla taşőnmaső iin en nemli
uluslararaső mevzuattőr. Bu blm, ihtiyari bir ek olduğu iin 1 Temmuz 1992
tarihinde yrrlğe girmiştir.
Ek IV- Gemilerden Kaynaklanan Pis Su Kirliliğinin
nlenmesi Kurallarő
Blm, pis su (foseptik suyu) kaynaklő kirliliğinin nlenmesi iin
kurallar ierir. Pis su, gemi tuvaletlerinden, hasta blmlerinden ve hayvan taşőnan blmlerden gelen
atőklarő ierir. Gemiden denize pis su boşaltőlmaső bu blmde yasaklanmőş veya kőyődan en az
12 mil aőkta basőlmaső gibi belli kurallara bağlanmőştőr. Pis su kirliliğinin nlenmesi iin zel
deniz alanlarő tanőmlanőr. Gemilerin kurallara uyumunun bir gstergesi olarak
verilecek belgenin şartlarőnő ve formunu dzenler. Bu blm, ihtiyari bir ek
olduğu iin 27 Eyll 2003 tarihinde yrrlğe girmiştir.
Ek V – Gemilerden Kaynaklanan p Kirliliğinin
nlenmesi Kurallarő
Bu blm, gemilerden kaynaklanan p kirliliğinin nlenmesini amalar.
Bu blmde pler; plastik, yemek artőklarő, cam, metal, ambalaj artőklarő gibi
kategorilere ayrőlmőştőr. Plastik ve plastik ieren tm plerin denize
atőlmaső tamamen yasaktőr. Birok p kategorisinin denize boşaltőlmaső ya
yasaklanmőştőr veya ok sőkő istisnai durumlara bağlanmőştőr. Yemek artőklarő belli
blgelerde ve kőyődan aőkta denize boşaltőlabilir. Ancak temel
prensip, tm plerin ve yk artőklarőnőn limanlarda atők alőm tesislerine boşaltőlmasődőr. Bu
blm, ihtiyari bir ek olduğu iin 31 Aralők 1988 tarihinde yrrlğe girmiştir.
Ek VI – Gemilerden Kaynaklanan Hava Kirliliğinin
nlenmesi Kurallarő
MARPOL 73/78 SzleşmesiŐni değiştiren 1997 Protokol ile ŇGemilerden Kaynaklanan Hava
Kirliliğinin
nlenmesi iin KurallarÓ isimli Ek VI SzleşmeŐye eklenmiş ve 19 Mayős 2005
tarihinde yrrlğe girmiştir. Hlihazőrda, dnya tonajőnőn % 88.90Őn oluşturan 63 lke bu
Protokole taraf olmuştur.
MARPOL 1997 Protokol uyarőnca, ozon tabakasőna zarar veren emisyonlarőn salőnőmőn
nlenmesi ile gemilerin baca (egzost) gazlarőndan őkan azot oksit (NOx) ve
kkrt oksit (SOx) ieren emisyonlarőn sőnőrlandőrőlmasőna ilişkin yeni dzenlemeler
getirmektedir.
400 GRT ve daha byk tonajda uluslararaső sefer yapan tm gemileri, sabit
ve yzer sondaj niteleri ile diğer platformlarő kapsayan bu Ek ile gemi yakőtőnőn kkrt ve
slfr oranő sőnőrlandőrőlmőş, gemi bacalarőnőn SOx emisyonunu sőnőrlandőrmaya imkn veren
sistemler ile donatőlmaső zorunlu hale getirilmiş, 1 Ocak 2000 ve daha
sonra inşa edilen gemilere takőlmőş olan 130 kW ve st gce sahip olan tm yeni gemi dizel motorlarőnőn
NOx emisyonu bakőmőndan gerekliliklere uygun olmaső şartő getirilmiş ve Ek kapsamőndaki gemiler
iin ŇUluslararaső Hava Kirliliğini
nleme Sertifikaső (IAPP)Őnőn dzenlenmesi zorunlu
hale getirilmiştir. SOx, NOx ve partikllerin salőnőmlarőnőn daha sőkő
bir şekilde sőnőrlandőrőldőğő zel emisyon kontrol sahalarő belirlenmiştir. 2013 yőlőnda
yrrlğe giren yeni kurallarla tm sera gaző emisyonlarő salőnőm miktarlarőnda ciddi
azaltőmlara gidilmiştir.
Trkiye, MARPOL 73/78 Szleşmesinin I, II ve V. Eklerine, 24.06.1990 tarih ve 20558
sayőlő Resmi Gazetede yayőmlanan 3.5.1990 Tarih ve 90/442 sayőlő Bakanlar Kurulu
Kararő ile taraf olmuştur.
Szleşmenin I, II ve V. Ekleri, lkemiz aősőndan 10 Ocak 1991 tarihinde yrrlğe girmiştir.
TrkiyeŐnin MARPOL 73/78 Szleşmesinin III, IV ve VI Eklerine (1997 Protokolne) taraf olmaső
iin alőşmalar devam etmektedir.
Bağlantőlar:
MARPOL 73/78 Szleşmesinin tarihesi iin (İngilizce) tőklayőnőz
MARPOL 73/78 Szleşmesinin otantik kopyasőnő (Trke-İngilizce) ieren
Resmi Gazete iin tőklayőnőz.
1973 Deniz Kirliliği Uluslararaső Konferanső orijinal metni ve kararlarő
iin tőklayőnőz.
MARPOL 73/78 Szleşmesinin 1978 Protokol metni iin (İngilizce) tőklayőnőz.
MARPOL 73/78 Szleşmesinin 1997 Protokol metni iin (İngilizce) tőklayőnőz.
TrkiyeŐnin MARPOL 73/78 Szleşmesinin 1997 Protokolne taraf olmasőnőn Uygun Bulma Kanunu
(6438 Sayőlő Kanun) iin tőklayőnőz.
MARPOL 73/78 Szleşmesi altőnda zorunlu olan KodŐlar iin tőklayőnőz.
MARPOL 73/78 Szleşmesine gelmiş olan değişiklikler listesi iin tőklayőnőz.
Source:
http://imo.udhb.gov.tr/TR/19Marpol.aspx